Van 3 tot 6 juli werd het jaarlijkse EuroSLA-congres georganiseerd. De editie van 2024 vond plaats in het zonnige Montpellier aan de Franse Zuidkust. Het was een geweldige editie: Veel interessante congresbijdragen, een prachtige stad, een conferentiediner op het plein van een mooi oud Frans kasteeltje. Maar het absolute hoogtepunt was de uitreiking van de EuroSLA Distinguished Scholar award aan twee UvA-oudgedienden: Ineke Vedder en Folkert Kuiken. Zij ontvingen deze award bij uitzondering als duo, voor het sterke wetenschappelijke werk dat ze vaak gezamenlijk uitvoerden en vanwege hun groten verdiensten voor de EuroSLA vereniging. Zeer verdiend!
Wijzelf presenteerden een poster over ons onderzoek naar het Staatsexamen Nederlands als tweede taal. In samenwerking met het Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap werken we aan een aan studie naar het verband tussen resultaten op dit examen en studiesucces van examendeelnemers in hun mbo- hbo of wo-opleiding: Hebben studenten die goed scoren op het examen een grotere kans hun vervolgopleiding succesvol te doorlopen?
Foto van de poster aan het begin van de dag (stilte voor de storm)
De voorlopige uitkomsten van het onderzoek laten zien dat oud staatsexamendeelnemers – die hier in Nederland een opleiding volgden in hun tweede taal vaker wel dan niet hun opleiding afronden. De kans dat zij een opleiding afronden is bovendien niet veel kleiner dan onder studenten die in Nederland hun middelbare school hebben doorlopen. Het Staatsexamen lijkt dus een goede startkwalificatie te zijn voor het volgen van een vervolgopleiding.
Daarnaast voerden we ook een statistische simulatie uit waarbij werd gekeken of een hogere score op het examen leidt tot een grotere kans op een diploma. Deze simulatie liet zien dat met name voor wo-studenten meer taalvaardigheid zorgt voor meer studiesucces. De studie werd goed ontvangen en er was veel interesse voor zowel de grote dataset (meer dan 21.000 deelnemers), als de methodologische innovatie. De studie is al geaccepteerd als Registered Report, dus op basis van alleen de introductie en de methode. Dat is hier te lezen: https://osf.io/preprints/psyarxiv/mf6x7. Wij zijn nu bezig met het opschrijven van resultaten. Als dat klaar is, dan zal het verschijnen in het tijdschrift Language Learning.