Letten meertalige kinderen meer op lichaamstaal?

Multilingual Children’s Communicative Understanding and Efficiency (MultiCUE)

Een project van Britt Daize, Kimberley Mulder, Judith Rispens, Josje Verhagen en Elise van Wonderen

In het onderzoek van het MultiCUE-project worden de communicatievaardigheden van meertalige kinderen onderzocht. Om goed met elkaar te kunnen communiceren hebben we meer nodig dan kennis van grammatica en een grote woordenschat. We moeten ook elkaars lichaamstaal kunnen lezen en in de gaten houden in welke context een gesprek plaatsvindt. We weten uit eerder onderzoek dat meertalige kinderen op een andere manier gebruik maken van de lichaamstaal van sprekers (d.w.z. Waar wijzen of kijken zij naar tijdens een gesprek? Fronsen zij hun wenkbrauwen terwijl ze spreken en bedoelen ze iets dus misschien ironisch?). Ook blijkt uit eerder onderzoek dat meertalige kinderen mogelijk meer rekening houden met wat een spreker wel en niet weet en wel en niet kan zien. Als een kind met iemand praat over speelgoed dat zijn gesprekspartner niet kan zien, moet het kind zich realiseren dat de ander niet weet waar het kind het over heeft. Er zijn dus aanwijzingen dat meertalige kinderen gevoeliger zijn voor de kennis die een spreker wel en niet of non-verbaal uitdraagt, via lichaamstaal. Het onderzoek naar dit onderwerp nog vrij nieuw. Er zijn dan ook nog veel open vragen waar we in MultiCUE een antwoord op willen vinden, waaronder de volgende: Waarom gebruiken meertalige kinderen iemands lichaamstaal en de context op een andere manier dan eentalige kinderen? En doen alle meertalige kinderen dit, of alleen bepaalde meertalige kinderen, bijvoorbeeld kinderen die nog niet zo veel woorden kennen in de taal waarin gecommuniceerd wordt?

Wilt u meer lezen over ons project? Kijk dan op onze website. Hebt u vragen of wilt u samenwerken? Mail ons dan op multicue@uva.nl.