Samenspel en meertaligheid

Samenspel en meertaligheid (SAME)

Anne-Mieke Thieme, Sible Andringa, Josje Verhagen & Folkert Kuiken

In dit project onderzoeken we hoe jonge meertalige kinderen op de kinderopvang met hun leeftijdsgenootjes communiceren en spelen. Hoe werkt het als kinderen van huis uit verschillende talen spreken? Spelen kinderen meer met elkaar als ze thuis dezelfde taal horen? Hoe ziet hun spel eruit en hoe complex is het? Helpt het bij het spelen als een kind goed Nederlands spreekt, of maakt dat op deze jonge leeftijd niet zo uit? We gebruiken verschillende methoden om deze vragen te beantwoorden. Zo hebben pedagogisch medewerkers uit heel Nederland vragenlijsten ingevuld en hebben we een aantal van hen geïnterviewd. Ook hebben we geobserveerd op verschillende peutergroepen in het land. Door middel van sociale netwerkanalyse en het analyseren van video-opnames proberen we meer inzicht te krijgen in de peerinteracties van jonge meertalige kinderen op de opvang.